PHENOMENA ︎︎︎ 03.03.2023 - 07.04.2024
Jim Campers, INSIDE OUT (2017), PSILOCYBIN CUBENSIS (2017), BEEMUSHROOMED (2023)


Photography, Frames, Metal, Lenses, Books, Video

Courtesy the artist

1990, BE
Lives and works in Antwerp (BE) ???







NL         Jim Campers combineert documentatie en fictie om je als bezoeker te laten kennismaken met domeinen zoals architectuur, ecologie, magie en machine-intelligentie. Met de video-installatie Beemushroomed combineert hij eeuwenoude sjamanistische inzichten met hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van zicht en perceptie. Het werk impliceert een oude relatie tussen bijen, hun monochromatische visie en de veranderde bewustzijnstoestanden veroorzaakt door het consumeren van entheogene paddenstoelen. Die elementen komen samen in de zoektocht naar ervaringen die buiten de grenzen van rationaliteit en empirisch begrip treden. De twee fotografische werken Inside Out en Psilocybin Cubensis zijn afkomstig van het project Forward escape into the past, waarin Campers foto’s presenteert die op het snijvlak liggen van nostalgie en een visionaire utopie. De beelden bieden ook een visie op een toekomst die losstaat van technologische vooruitgang, waarin mensen een verbinding zoeken met hun verleden en met de natuur. Campers nodigt de toeschouwer uit om de menselijke kennis in relatie tot de realiteit te verkennen en te bevragen.


EN         Jim Campers combines documentation and fiction to introduce visitors to fields such as architecture, ecology, magic and machine intelligence. With the video installation Beemushroomed, he combines primeval shamanic insights with contemporary developments in vision and perception. The work implies an ancient relationship between bees, their monochromatic vision and the altered states of consciousness caused by consuming entheogenic mushrooms. These elements come together in the search for experiences that go beyond the limits of rationality and empirical understanding. The two photographic works Inside Out and Psilocybin Cubensis are part of the project Forward escape into the past, in which Campers presents photographs that lie at the intersection of nostalgia and a visionary utopia. The images also offer a vision of a future separate from technological progress, in which people seek a connection to their past and to nature. Campers invites the viewer to explore and question human knowledge in relation to reality.