Installation views of CORRIDOR, Pictures by Dieter Van Caneghem /  INLAND EMPIRE, David Lynch.


CORRIDOR

︎︎︎
26.11.2022 - 08.01.2023

Jan Persijnstraat 1, 8500 Kortrijk
Elke dag open tussen 14-18u vanaf 2 januari tot finissage weekend 7-8 januari.
NOCTURNE op vrijdag 6 januari tot 22u.

NL/ ENG       CORRIDOR is de tweede tentoonstelling van ELDERS. Door het brengen van hedendaagse installaties met een immersief karakter creëert dit project een parallel universum dat een ontsnapping biedt aan onze dagelijkse realiteit, maar er tegelijkertijd onverwachte perspectieven op opent. Met kunstwerken van Darren Bader, Julie Béna, David Claerbout, Antoinette d’Ansembourg, Simon Lehner, Laure Prouvost, Janne Schimmel en Marianna Simnett


ELDERS nodigt de toeschouwer uit verschillende werelden te ervaren. We stellen hiermee niet alleen onze perceptie in vraag te stellen maar ook de manier waarop we omgaan met ons dagelijks bestaan in zeer uiteenlopende realiteiten, media en platforms. Een reeks hedendaagse technologische media zoals video, augmented reality en interactieve installaties wordt ingezet om de poorten naar verschillende dimensies te openen. Betoverende melodieën, ritmisch gefluister en buitenaardse, bijna magische personages lokken de bezoeker naar het multiversum van CORRIDOR.

Via de corridor, gesymboliseerd door een architecturale ingreep door 51N4E en LEAGUE, betreedt de bezoeker de tentoonstelling en ontdekt hij een afgelegen tuin in het hart van de stad. Verborgen van de afleiding en het lawaai van de buitenwereld, met centraal een historisch en vervallen gebouw overwoekerd door planten. Op deze unieke locatie in het centrum van Kortrijk wordt de ervaring versterkt door een interdimensionale winterbar, een plaats voor uitwisseling en interactie die de toegangspoort vormt naar de verschillende werelden van de tentoonstelling.

Aangekomen bij de drempel verschijnt bij de ingang een synthetische sirene die ons met fluit klanken bezweert en ons in de corridor lokt. De constante en meeslepende muziek en bewegende beelden worden gecreëerd door datasets van Marianna Simnett vermomd als mythologisch figuur, die werden gevoed in een model van kunstmatige intelligentie.

Als we de lichten in de gang volgen, stuiten we op een scène van Simon Lehner, die de hedendaagse constructies van identiteit in vraag stelt en een synthese creëert tussen zijn eigen input en door algoritmen en 3D-printing gegenereerde patronen. Door een deur aan de andere kant ontdekken we een speelhal waar het werk van Janne Schimmel fungeert als een interface tussen deze wereld en de virtuele realiteit van computerspelen. De bezoeker wordt uitgenodigd om deel te nemen aan het spel en als protagonist door deze geprogrammeerde wereld te lopen. Door digitaal geconstrueerde creaties binnen te smokkelen in wat wij als onze echte wereld ervaren via de schermen van onze smartphones door middel van Augmented Reality, voegt Darren Bader een ongrijpbare laag toe aan de hele tentoonstelling.

We betreden de verborgen tuin waar gloeiende lichtjes zichtbaar zijn in een verlaten huis. Het skelet van een caravan bewoond de eerste ruimte, waar Julie Béna zich presenteert in een merkwaardige clowneske vermomming. Op de grens van horror en komedie groeien haar fictieve personages naar catharsis, reiniging en versterking. Via de gang en de zwarte gordijnen betreden we de geheime flora van Laure Prouvost, die als hongerige insecten in het onderbewustzijn graaft, verleid door de hypnotiserende fluisteringen. De warme gloed stimuleert het schouwspel tot een brandend hoogtepunt.

Als we de trap opgaan naar de eerste verdieping, vinden we een vreemd stel gemuteerde organismen die groeien in een vervallen ruimte. Ze reageren op onze aanwezigheid, maar aanvankelijk is het onduidelijk of ze vijandig of vriendelijk zijn. Deze biotoop evolueerde ter plaatse door het onderzoek van Antoinette d'Ansembourg, die de voedingsbodem vormde voor een sculpturaal miniatuur bos. Terug in het onbekende, worden we geconfronteerd met de laatste zwarte sluier. Als we deze leegte betreden, komen we in een wereld van comfort en gelukzaligheid. We reizen door ongerepte landschappen van natuurlijke schoonheid. David Claerbout vervaagt de grenzen van wat wij als werkelijkheid beschouwen, en met hoge definitie animatietechniek bevraagt hij de essentie van het bestaan. Van een afstand schijnbaar specifiek, maar van binnenuit allesomvattend. 

Als geheel biedt CORRIDOR zijn bezoekers een fenomenologische reis langs fysieke verschijningen, de droomwereld van het onderbewuste en nieuwe facetten van sociale interactie, waarbij we aan het eind van de tunnel zowel onszelf als elkaar tegenkomen. 

Gecureerd door ELDERS



︎︎︎ 19.04.2023 - 19:00u

David Claerbout - The Silence of the Lens
Concertstudio, Conservatoriumplein 1, 8500 Kortrijk

NL  / ENG      ELDERS ontvangt David Claerbout (°1969, Kortrijk) voor een lezing over zijn kunstenaars praktijk op 19 April. Zijn werk 'Travel' maakte deel uit van onze laatste tentoonstelling CORRIDOR. David Claerbout woont en werkt in Antwerpen en Berlijn. Hij is bekend voor zijn video-installaties, die hij wereldwijd tentoonstelt. We hopen jullie te zien op onze allereerste Art Talk en gezellige drink in de concertstudio. De deuren openen om 19u en de lezing gaat van start om 20u stipt. De voertaal van deze lezing is Nederlands. De lezing is gratis met mogelijkheid voor een vrije bijdrage.


︎︎︎ 22.06.2023 - 19:45u

David Lynch - INLAND EMPIRE
Budascoop, Kapucijnenstraat 10, 8500 Kortrijk

NL  /  
ENG      In het kader van CORRIDOR organiseert Elders samen met Kunstencentrum BUDA een vertoning van de pas uitgebrachte 4K restauratie van INLAND EMPIRE, het bevreemdende meesterwerk van David Lynch. Werkelijkheid en fictie, verleden en toekomst verweven zich in deze vierdimensionele puzzel waarin een Hollywood actrice via het script dat ze vertolkt verdwaalt in haar onderbewustzijn en de filmsets.Deze film werd opgenomen met een digitale camera, volledig onafhankelijk geproduceerd en oorspronkelijk uitgebracht in 2006 wat de bioscoop ervaring van deze nieuwe restauratie extra de moeite maakt. Deze Engelstalige versie wordt vertoond zonder ondertitels.

KOOP TICKETS︎︎︎



Met dank aan Alaska AccountingAllaert Alluminium, Buda Arts centre, BROOKLYN brands and pants  Buda Arts centre, Bureau Cnockaert Urban Ingeneering, Centrimo, Floram PlantendesignLeiedal, Sileghem & Partners, Stad Kortrijk, OMER VanderghinsteVidisquare, Wever & Ducré and Wienerberger. 

Project ondersteund door Flanders State of The Arts.





Installation views of CORRIDOR. Pictures by Dieter Van Caneghem.





Elders




Marina Pinsky



ALLES STROOMT
︎︎︎ 25.08 - 24.10.2022
Martin Belou, Paulien Föllings, Philip Janssens, Camille Le Meur, Sarah Margnetti, Marina Pinsky



In zes lege winkeletalages verspreid over het centrum van Kortrijk tonen zes internationale kunstenaars (Martin Belou, Paulien Föllings, Philip Janssens, Camille Le Meur, Sarah Margnetti en Marina Pinsky) elk een installatie die ze voor deze tentoonstelling hebben gemaakt, begeleid door een podcast met fragmenten van gesprekken met de kunstenaars en een soundtrack die gecomponeerd door Laura Huysmans, Mattias De Craene en Maya Dhondt.





NL/ EN    Onze werkelijkheid stroomt en is voortdurend in beweging, we worden ermee geconfronteerd en veranderen mee. Panta rhei. πάντα ῥεῖ . ALLES STROOMT. In het afgelopen jaar werd het wandelen herontdekt. Met de sluiting van bars en restaurants, zagen we onze steden in een ander licht. Wandelen werd een doel op zich, een zintuiglijke ervaring. We namen de tijd om stil te staan en anders naar onze omgeving te kijken. We staan op dit moment in vele opzichten op een kantelpunt en zijn onderhevig aan toevalligheden, maar kunnen kiezen hoe we ermee omgaan en of we de tijd zullen blijven nemen om te wandelen.


            Met ALLES STROOMT wil ELDERS het momentum dat wandelen het afgelopen jaar heeft gekend vasthouden, maar dan in een stad die weer openbloeit en ademt. ALLES STROOMT is een stadswandeling en tentoonstelling geleid door de stroom van muziek die de bezoeker vraagt om als een 'flaneur' door de Kortrijkse straten te wandelen, met een open houding voor de schoonheid van het toeval. In zes lege winkeletalages verspreid over het centrum van Kortrijk tonen zes internationale kunstenaars: Martin Belou (Frankrijk, 1986), Paulien Föllings (Nederland, 1984), Philip Janssens (België, 1980), Camille Le Meur (Frankrijk, 1997), Sarah Margnetti (Zwitserland, 1983) en Marina Pinsky (Rusland, 1986), elk een installatie die ze specifiek voor ALLES STROOMT hebben gemaakt.
   

            De lege winkeletalages worden door de kunstwerken geactiveerd als symbool voor de heropleving van de stad. De kunstwerken zullen in de loop van ALLES STROOMT evolueren en veranderen, deze transformatie zal ervoor zorgen dat de ervaring van de tentoonstelling in constante evolutie zal zijn, niet alleen door onze eigen gemoedstoestand, de weersomstandigheden of andere externe factoren, maar ook door de verandering die intrinsiek is aan de kunstwerken. Door hun plaatsing in verlichte etalages, worden ze zo mee onderdeel van het stadsgezicht, steeds in verandering, doorlopend toegankelijk.




            De bezoeker wordt begeleid door een podcast met fragmenten van gesprekken met de kunstenaars en een soundtrack die ter gelegenheid van ALLES STROOMT werd gecomponeerd door een trio muzikanten: Laura Huysmans, Mattias De Craene en Maya Dhondt. De podcast kan hier beluisterd worden, waarna de stroom van de muziek en de reflecties van de kunstenaars de bezoeker langs de verschillende locaties leidt. Door de isolatie van stadsgeluiden wordt de visuele ervaring versterkt en het ritme van de wandeling aangegeven.


            Verder is het aan de bezoeker om zijn verbeelding te laten werken. Wandelen is een noodzakelijke handeling, die we zelf met betekenis laden en die ruimte geeft aan onze verbeelding en cultuur. De verschillende knooppunten, etalages, dienen als een Dérivé, door Debord beschreven als een interventie in de mentale ruimte van de stad. Een wandeling die niet logisch of doelgericht is maar die nieuwe plekken van de stad toont en op nieuwe ideeën brengt. We hopen dat de bezoeker met een verstrooide aandacht alles kan opnemen wat zijn pad kruist, omringd door de anonieme mensenmassa. Idealiter legt men de route meerdere keren af en zullen er telkens andere dingen opvallen in de Kortrijkse binnenstad maar ook in de kunstwerken die getoond worden.


Laure Decock (curator)


Met dank aan muziekcentrum TRACK voor de residentie en productie van de muziek voor de podcast, Hélène Depondt voor de kunstenaarsresidentie en Constance Hautier voor het afnemen van de interviews met de kunstenaars. Verder willen we ook de Stad Kortrijk, Ambassade van Nederland in België, Fotorama, Vidisquare en Omer Vanderghinste danken voor hun genereuze steun, alsook Marc Vandecandelaere, Julie Verduyn, Patrica De Wit en Leopold Dekeyser voor het ter beschikking stellen van de panden.